BEDRIFTSINTERNT KURS
Operativ salgsledelse
Effektiv salgsledelse handler ikke bare om å sette mål – det handler om å skape en salgskultur som driver frem resultater. Dette kurset i operativ salgsledelse gir deg konkrete verktøy for å lede selgere i hverdagen, takle varierende innsatsnivåer og sikre strukturert, målrettet arbeid. Du lærer hvordan du kombinerer tydelig ledelse med motivasjon, noe som er avgjørende for både personlig salg og teamets samlede prestasjoner.
Salg og salgsledelse er to sider av samme mynt. Dyktige selgere er grunnlaget, men uten en god salgsleder mister teamet retning og driv. I vårt kurs lærer du hvordan du følger opp og utvikler selgerne dine, samtidig som du bygger en prestasjonskultur preget av inspirasjon og begeistring.
Kurset er skreddersydd for deg som ønsker å utvikle deg innen salgsledelse og markedsføring, og som vil ta et aktivt steg mot bedre resultater og økt lojalitet blant medarbeidere og kunder.
Er du ute etter et salgsledelse kurs som gir deg verktøyene du trenger for å gjøre en forskjell? Vårt program gir deg innsikten, ferdighetene og strukturen du trenger for å lykkes.
God salgsledelse er å kunne inspirere, følge opp og skape målbare resultater – hver dag. Er du klar til å ta steget videre? Kontakt oss i dag!

Ta salgsledelse til et nytt nivå!
Hva vil dere lære?
Man vil lære den beste måten å lede selgere på! Dette handler om prestasjonsledelse i praksis, med effektive lederstiler, målsetninger, fokusområder, oppfølging og systematikk i hverdagen.
Beskrivelse av kurset
Kurset er en innføring i operativ salgsledelse og er beregnet på salgsledere, salgssjefer, markedssjefer, ol. Operative ledere med personalansvar står ofte i en flerdelt situasjon, med egne selgere, bedriften og kundene som noen av partene. Det stilles store krav til resultatoppnåelse, samtidig som mellommenneskelige relasjoner skal ivaretas.
Den operative lederen er ikke en "skrivebordsleder" som bare sitter inne på kontoret. Han er selv med ut til kunder, samtidig som han ivaretar alle bedriftsinterne gjøremål. Et stort ansvar, men også med betydelig myndighet og handlekraft er sentrale områder for den operative lederen. Beslutninger må kunne tas i raskt tempo, samtidig som bedriftens overordnede mål på resultat, omsetning, antall, osv. blir ivaretatt. Operativ salgsledelse er for mange ikke et yrke, men en livsstil.
- Dyktige operative salgsledere er gode relasjonsbyggere både internt og eksternt. De oppnår utmerkede salgsresultater, som en følge av et høyt motivert salgskorps, med stor aktivitet.
- Operativ salgsledelse er et kurs i hvordan lede en salgsavdeling. Hvordan motivere og hvilke motivasjonsfaktorer fungerer på medarbeiderne?
- Hva slags lederstil utøver du, og er i så fall det den rette overfor dine selgere? Hvilke forventninger har selgerne, kundene og ikke minst ledelsen til deg?
- Kurset omhandler også hva man konkret skal følge opp hos selgerne, og ikke minst hvordan man gjør det. Resultatsamtaler, medarbeidersamtaler, sambesøk, avdelingsmøter, etc. trenes på kurset.
Hva slags analyser som må gjøres for å kunne forstå hvordan selgerne arbeider og hvor de har sin fokus i hverdagen. Kapasietsanalyser, samt hvordan deres salgssystematikk i arbeidet gjennomføres. Kundekategorisering, plattformanalyser, kundepotensialanalyser, etc. læres.
Kurset er meget praktisk lagt opp, med flere praktiske øvelser. Det gis mye teoretisk kunnskap og deltagernes ferdigheter trenes, både parvis og i grupper. Dette er ikke et åpent kurs i den forstand at deltagerne på kurset kommer fra forskjellige bedrifter og bransjer. Kurset er utelukkende bedriftsinternt.
Før kurset holdes vil det gjøres en analyse, hvoretter kurset blir skreddersydd og tilpasset konkret den arbeidssituasjon, de produkter og de ord og uttrykk som er gjeldene for bedriften og bransjen. Dette er nærmere beskrevet i PCO prosessen. Kursets varighet er to arbeidsdager.
Praktisk informasjon
Kurset er meget praktisk lagt opp, med flere praktiske øvelser. Det gis mye teoretisk kunnskap og deltagernes ferdigheter trenes, både parvis og i grupper. Dette er ikke et åpent kurs i den forstand at deltagerne på kurset kommer fra forskjellige bedrifter og bransjer. Kurset er utelukkende bedriftsinternt.
Før kurset holdes vil det gjøres en analyse, hvoretter kurset blir skreddersydd og tilpasset konkret den arbeidssituasjon, de produkter og de ord og uttrykk som er gjeldene for bedriften og bransjen. Dette er nærmere beskrevet i PCO prosessen. Kursets varighet er to arbeidsdager.