Institutt for salg og markedsføring - Blogg
Motivasjon er en av de viktigste drivkreftene bak menneskelig atferd, og i arbeidslivet utgjør den en avgjørende faktor for både trivsel og prestasjon. Begrepet stammer fra det latinske ordet motivus,...
Hvordan man oppfattes av de man leder, kalles lederstil. Hvilken lederstil en leder bruker er basert på flere ting, slik som f.eks. situasjonen man står overfor, lederens personlighet, rolle, erfaring...
Salgsyrket er både utfordrende og givende, og de som lykkes, har noen felles kjennetegn. I denne artikkelen får du innsikt i hva som skal til for å bli en god selger, hvilke ferdigheter du må utvikle,...
Ofte er ledelsen tegnet øverst på organisasjonskartet. Og har vi noen som er øverst, da har vi også noen som er nederst. Og hvem er det som er nederst på kartet? Hvor på organisasjonskartet finner vi ...
En bedriftsleder sa til meg en gang at alle deres kunder var like viktige, og at ingen burde forskjellsbehandles. Det er jo en fin måte å tenke på, men dessverre lite realistisk. Noen kunder ER viktig...
En gang i blant banker det en selger på døren min hjemme. Som oftest er det skoleelever som selger doruller eller sokker til en klassetur, andre ganger kan det være noen med et religiøst budskap, poli...
Folk er forskjellige og vi har alle våre måter å oppføre oss på, også overfor våre kunder. Service vises gjennom hva du sier og det du gjør, så når du yter service, så yter du personlig service. Når d...
Når kunden velger å kjøpe av deg så har hun tatt en beslutning basert på en overbevisning om at hun gjør et riktig valg. Det kan være etter lengre tids vurdering eller et øyeblikks innskytelse, både r...
Det hender jeg blir spurt om hvilke forberedelser en selger bør gjøre før et kundemøte. Svaret er selvfølgelig individuelt og situasjonsbetinget, men likevel så er det noen områder det kan være lurt å...